Дроначар’я був воєнним вчителем, астра-гуру Пандавів.
Одного разу, перевіряючи успіхи своїх учнів, він помістив несправжню пташку на
верхівці дерева. Одного за іншим він просив братів підходити і цілитись в неї.
Юдхіштхіра вийшов вперед. Дроначар’я сказав йому:
-
Приготуйся поцілити в цю пташку.
Ти готовий?
-
Так.
-
Що ти бачиш?
-
Я бачу пташку.
-
Що-небуть ще?
-
Так. Бачу всіх вас.
-
Йди звідси.
Потім інший з братів підійшов. Дроначар’я сказав йому:
-
Ти мусиш поцілити стрілою в око
пташки. Прицілься. Що бачиш?
-
Пташку.
-
Що-небуть ще?
-
Так, також дерево.
-
О, йди геть.
Потім був викликаний Арджуна. Дроначар’я сказав йому:
-
Приготуйся.
-
Так, мій Господар, я готовий.
-
Ти бачиш пташку?
-
Так, бачу.
-
А дерево?
-
Ні.
-
Всю пташку?
-
Ні.
-
Що ти бачиш?
-
Лише голову.
-
Повністю голову?
-
Ні.
-
Що ти бачиш?
-
Лише око.
-
Ти більше нічого не бачиш?
-
Я не можу більше нічого бачити.
-
Так, мій хлопче. Пускай стрілу!
Нам варто мати таку ж спрямованість в нашому житті. Які б обставини не виявлялись, щоб злякати
мене, я не злякаюсь. Абсолютне та відносне завжди приходить в зіткненні і буде
здаватись, що вони боряться одне з одним. Але нам варто приймати абсолютне і
жертвувати відносним…
В Бхагават-гіті Крішна каже Арджуні: «Борись заради обов’язку, не думаючи про
радість і горе, про втрати і придбання, перемогу та поразку. Вчиняючи так, ти
ніколи не накличеш на себе гріха. О, Арджуна, присвячуючи Мені всі свої дії,
повністю усвідомлючи Мене, не бажаючи вигоди, без зазіхань на властвування і
скинувши апатію – борись. Зброєю знання переможи сумління, що породилось в
твоєму сеці від незнання. Озброївшись йогою, о Арджуна, піднімись і борись».
Потрібно пожертвувати всім, слідуючи добрій волі
Всевишнього Господа, і в той же час виконувати накази, не заявляючи своїх прав
власності ні на що б то не було. Це виведе людину на шлях звільнення.
Багато з практикуючих так звані східні єдиноборства
прагнуть досягнути тієї чи іншої сідхи чи могутності. Однак справжні мудреці,
сподвижники та великі святі відносились до сідх з осторогою, вважаючи їх лише
побічними плодами йоги. Господь Будда, хоча Сам теж був йогом, не високо
цінував містичні здібності. Коли один з Його учнів на очах у вчителя піднявся в
повітря (левітував), Господь Будда зазначив: «Подібні дії не допоможуть у
зверненні невіруючого на шлях віри і не будуть сприяти поглибленню віри того,
хто вірує».
Значить,
зовнішні атрибути могутності, якими в більшій чи меншій мірі оволоділи майстри
воїнських мистецтв, не є самоціллю йоги. Лише бгакті – віддане служіння є
засобом і ціллю справжніх трансценденталістів. Існує 2 види
трансценденталістів: імперсоналісти (що прагнуть досягнути непроявлений,
безособистісний аспект Верховного Господа) та персоналісти (що звертаються до
Самої Верховної Особистості Бога). В Бгагават-гіті (19.5) Сам Крішна достатньо
ясно каже: «Дуже важко досягнути духовного прогресу тому, чий ум спрямований на
непроявлений, безособистісний аспект Всевишнього. Тим, хто втілений в
матеріальному тілі, дуже складно досягнути успіху в цій науці». Висновок звідси
очевидний: шлях бгакті-йоги, безпосереднього служіння Верховній Особистості
Бога простіший і природніший для втіленої душі.
Могутність досягається завдяки йозі. 
Можна подумати,
що достатньо просто оволодіти хатха-йогою чи аштанга-йогою і при цьому
залишатись атеїстом, що в принципі і практикується у багатьох китайських,
японських та інших східних єдиноборствах. Однак бгакті-йога, йога відданості
Бгагавану, є найвищою – так стверджують шастри (ведичні трактати).
Бгагаван – це Верховна Особистість Бога, що володіє
всіма здібностями в абсолютній мірі (всією силою, всією славою, всією красою,
знанням, багатством та зреченням). Господь ніколи не програє, Він перемагає в
будь-якій битві та непереможний для будь-якого противника. Серед всіх
представників влади Він є найвищою владою. Всі шастри свідчать, що навіть
напівбоги, наділені певною силою, в критичних ситуаціях завжди звертались до
Нараяни (Харі, Вішну).
Існує як би два види кшатріїв: сури і áсури (праведні
і демонічні) і між ними завжди точиться боротьба. Праведні кшатрії завжди
поклоняються Вішну (Нараяні), а демонічні ніколи цього не роблять, бо вони
ненавидять Бога. В писаннях стверджується, що якщо Господь хоче кого-небудь
вбити, ніхто не зможе його захистити, а якщо Господь хоче когось захистити,
ніхто не зможе його вбити. Так, наприклад, брати Пандави (Арджуна, Бгіма й
інші) були великими кшатріями-відданими Господу, і у багатьох місцях
Махабгарати можна бачити, як навіть нехтуючи правилами кодексу кшатріїв,
Господь Харі (Крішна) завжди їх захищав. В Бхагават-гіті Господь також
підтверджує це Своїми словами: «О Арджуна, сміло заявляй будь-якому, що Мій
бгакта (відданий слуга) ніколи не загине».
Оскільки Господь не був переможений в жодному
поєдинку, праведні кшатрії поклоняються Йому. – «Там, де завжди присутній Крішна, повелитель всіх містиків, і Арджуна,
Його великий відданий, там завжди будуть перемога, достаток, небачена сила та
мораль» (Бхагават-гіта. 18.78)
|